16 Aralık 2019 Pazartesi

HANGİSİ DOĞRUYU SÖYLÜYOR? KAMAL'MI YOKSA RAUF ORBAY'MI?


HANGİSİ DOĞRUYU SÖYLÜYOR? KAMAL'MI YOKSA RAUF ORBAY'MI?

Her nedense Rauf Orbay hakkında gerçekle hiç ilgisi olmayan hatta söylediğinin tam zıttı sözler nakledilmesi alışkanlık olmuş!

Mesela Nutuk sayfa 28’de M.Kemal Samsun’a çıkmadan önce Rauf Orbay’ın kendisine şöyle dediğini yazar: “İstanbul’dan ayrılmak üzere, evimden otomobile bineceğim sırada Rauf Bey yanıma gelmişti. Bineceğim vapurun takip edileceğini ve beni İstanbul’da iken tutuklamadıklarına göre, belki de Karadeniz’de batırılacağımı güvenilir bir yerden işitmiş, onu haber verdi. Ben İstanbul’da kalıp tutuklanmaktansa, batıp boğulmayı tercih ettim ve hareket ettim. Kendisine de eninde sonunda İstanbul’dan çıkmak zorunda kalırsa benim yanıma gelmesini söyledim.” (Nutuk, s.28) Şevket Süreyya Aydemir de Tek Adam kitabı, 1. Cilt s. 371’de şunları yazıyor: “Vapurun hareketinden önce Rauf Bey, Mustafa Kemal’e yola çıkmamasını, işgal kuvvetlerine mensup bir torpido tarafından takip edilip çevrileceği haberini verir. Ama O’nun kaptana emri, ”Derhal ve bütün sür’atinle denize açıl” olur.” (HALBUKİ İNGİLİZ VİZESİ İLE GİDİYORDU!!) Halbuki Rauf Orbay, kendi hatıratında bunun tam zıttını söylediğini anlatır: “Paşa, Mayıs’ın 15’inde yola çıkıyordu. O sabah Şişli’deki evine gittim. Hazırlanmış beni bekliyordu….
O, İngilizlerin kendisini Karadeniz’de tevkif edecekleri hakkında aldığı haber üzerinde durarak biraz endişeli görünüyordu. Ben böyle bir şeyi varit(mümkün) görmeyerek, “Canım, tevkif etmek (tutuklamak) istiyorlarsa,dışarı çıkmanızı neden beklesinler; burada etmelerine ne mani var” diyordum.” bkz.(Rauf Orbay’ın Hatıraları, Yakın Tarihimiz Dergisi, Cilt 3) (Kurtuluş Savaşı ile İlgili İngiliz Belgeleri ll, s. 37, Türkçeye çeviren: Cemal Köprülü)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder